събота, 17 януари 2015 г.

Видове комуникационни услуги

При описването на различните видове връзки (телефонни, телеграфни, и др.) се налага разглеждането теми от технически аспект от гледна точка на потребителя който ги използва този смисъл все по често те се наричат услуги. Някои от тях вече нямат реално приложение в практиката.

Телеграфия - това е най старият вид връзка (създадена през 1832 г.) и представлява предаване на текст на разстояние. В света съществуват две основни телеграфни мрежи: телексна, осигурявала телеграфни връзки между абонати (предприяти, фирми и др.) и гентексна, която свързвала пощенски администрации.

Телефония - осигурява предаване на говор. Този вид връзка също е доста стара от 1876 г. и до момента като в света има над 1 милиард телефонни абоната.

Клетъчни мобилни услуги - осигурява предаване на говор, текстови и мултимедийни съобщения

Радиоразпръскване и радиовръзки - радиовръзките започват развитието си от 1895 г., а радиоразпръскването - от 1920 г. с хилядите радиостанции и милиардите радиоприемници в света създава най-масовата еднопосочна комуникационна система.

Телевизия - като еднопосочно предаване на образи също е изключително популярна комуникационна услуга.

Факсимиле - факсимилната връзка известна и като фототелеграф осигурява предаване на неподвижни изображения (документи, схеми, чертежи, карти и др.). Тази услуга е много масова в някои страни особено там, където се използва йероглифна писмеността, която затруднява телеграфните връзки. в момента съществуват няколко вида връзки като телефакс, предназначен за обслужване на абонати и бюрофакс - за обслужване на пощенски администрации.

Предаване на данни - този вид връзка се появчва през 60-те години на миналия век и представлява предаване на цифрова или формализирана информация между компютри или между потребители и компютри.

Телетекст е подобна на телексната връзка и се използва за предаване на текст между абонати, но с много по високи скорости.

Видеотекс се нарича двупосочна връзка по телефонна линия, при която телефонният абонат има достъп до банка с информация (обикновено надвишаваща 500 хиляди страници) и може да получи на екрана на своя видеотерминал (а при при желание и да отпечата на хартия) избрана от него специфична текстова и графична информация. Тази услуга за сега по често се реализира с помощта на обикновен телевизор и представка. В този си вид в някои страни тя се нарича вюдейта, а използваните в различни страни системи имат различнинаименования CAPTAIN (Япония), TELIDON (Канада), ANTIOPE (Франция) и др.

Телетекст е услуга, реализирана еднопосочно чрез предаване на текстова и графична информация,   вместена в свободните времеинтервали при телевизионно разпръскване (по време на обратния ход на лъча) и приемане от битов телевизионен приемник. Тази информация се излъчва непрекъснато като циклично се повтаря тъй като не може да има много голям обем обикновено се излъчат около 100 страници на страницата, която потребителят желае да получи се избира от често излъчвано меню.

В популярната литература телетекстът се нарича електронен вестник, а вюдейтата - електронна енциклопедия.

Бъдещето на комуникациите се свърза с бързо развиващата се в момента интеграция на комуникационни мрежи (телефонни, телеграфни, за данни) въз основа на единно цифрово предаване на сигналите и на интеграция на всички комуникационни услуги. Предвижда се това да доведе до единна интегрирана по услуги цифрова мрежа известна със съкращението ISDN (Integrated Services Digital Network). Услугите, предлагани в нея ще бъдат твърде много, затова тук са споменати само някои от тях. За да има абонатът достъп до повечето от тях, абонатната му линия (фиг.1.1) вместо с двойка тънки медни проводници, трябва да бъде реализирана с оптичен кабел, позволяващ предаване на огромни обеми информация.

Видеотелефон - осигурява предаване на говор, подвижно изображение на участниците в разговора и документи.

Видеоконферентни връзки - дават възможност за организиране на съвещания, срещи и семинари с едновременното участие (с говор и изображение) на множество събеседници, намиращи се на значителни географски разстояния едни от други.

Телевизия с висока разделителна способност - обикновено цифрово и цифрово HD (High Definition) телевизионно разпръскване с изключително високо качество на картината и звука.

Електронна поща - услуга, позволяваща изпращане, получаване и съхраняване в съответната работна станция на говорна, текстова, цифрова, видео и др. видове информация, предназначена за конкретен абонат. Получаването на информацията става лесно при желание от страна на абоната и в указан от него ред.

Банкови и пазарни услуги - парични разплащателни операции от домашен терминал, пазаруване.

Телеметрия - отдалечено четене и обработка на данни от показанията на измервателни уреди в промишлеността, както и отчитането и оформянето на сметките за ползването на битовите и промишлените енергоносители, комуникационните услуги и др.

Телеуправление - става дума за управление на климатични инсталации, вентилации, нива на течности в резервоари и водни басейни и др. от голямо разстояние в помощта на ISDN.

Телеконтрол и аларми - услуга, позволяваща далечен контрол на дома, предприятието и други обекти от страна както на намиращия се на голямо разстояние абонат, така и от специални служби с оторизиран достъп.

Интернет - глобална комуникационна мрежа, осигурява и реализира високоскоростен обмен на данни, видеотекст и звук, като същевременно се явява платформа за надеждно интегриране на всяка една от гореизброените телекомуникационни услуги.

В съвременния свят информацията е стока, която има пазарна и потребителска стойност. Може би с право се счита за най-ценната стока, по простата причина, че чисто потребителската ѝ стойност (за разлика от много други стоки) е по-висока от пазарната. Телекомуникационните услуги са много търсен пазарен продукт. Това са телекомуникациите и възможността им да предоставят информация от гледна точка на потребителя. Те се диктуват от неговите потребности и са най-разнообразни - от обикновените телефонни и телеграфни услуги до широколентовите мултимедийни услуги.

Основните участници на пазара на телекомуникационни услуги са:

Оператор на телекомуникационна мрежа (Network Operator), който изгражда поддържа и предоставя инфраструктурата за извършване на услугите (обществената комутируема мрежа PSTN, цифровата мрежа с интеграция на услугите ISDN, мобилната клетъчна мрежа - PLMN и др.)

Оператор на услуги (Service Operator, Service Provider), който наема от оператора на телекомуникационна мрежа ресурси на мрежата, за да предложи на абонатите потребителските услуги. Операторът на услуги създава информационните ресурси на тези услуги, следи за качеството им и ги управлява. Той договаря с абонатите желания от тях пакет от предоставени услуги и неговата цена.

Абонат на услуги - потребител, който договаря с оператора и заплаща пакета услуги, които използва за свои цели.

Класификация на услугите.

По масовост на приложението:
  • Основни - изграждане на връзки (телефонни, включване на локална мрежа към национална и др.)
  • Допълнителни - улеснения за ползване на основните услуги (пренасочване на повиквания, конферентни разговори
Според типа на предоставената информация:
  • Данни (символи, букви, цифри, неподвижни изображения)
  • Видео (подвижни изображения)
  • Мултимедия (всичко гореизброено в едно)
Според използваната честотна лента:
  • Теснолентови < 2 MB/s
  • Широколентови > 2 MB/s
Според съдържанието и характера на информацията:
  • Комуникационни услуги - предаване на данни, изображения, телефония, видеоконференция, чат
  • Образователни услуги - видеокурсове, електронна библиотека, електронни вестници и списания, дистанционно обучение
  • Потребителски услуги - пазаруване, банкови и разплащателни операции, резервации
  • Развлекателни услуги - видеофилми, видеоигри
Според начина на ползване на предоставената информация:
  • Интерактивни услуги - обмен на информация между два или повече абоната или между абонат и оператора на услугата.
  • Дистрибутивни услуги - предимно еднопосочно изпращане на информация от оператора към абоната.
  • Разговорни услуги - телефония, видеоконференция
  • Обмен на съобщения - електронна поща, телетекс
  • Обмен на данни - обмен на големи файлови пакети обикновено през FTP сървъри
  • Извличане на информация - сърфиране в интернет, сваляне на видео филми и др.
  • CAD-CAM системи - отделни физически отдалечени звена работят по единен проект, ползвайки индивидуален достъп до общите ресурси на проекта. 
Съществуващи услуги в обществената телефонна мрежа.

Услуги в клетъчните мобилни мрежи:

мобилна телефонна връзка - по-ниско качествена от стационарната, но за сметка на това абонатът може да се движи с практически неограничена скорост и да води непрекъснат разговор в зоната на покритие на клетъчната система. Допълнителни услуги съм тази основна услуга са:

  • пренасочване на повикването
  • задържане на повикването (без да прекъсва връзката)
  • автоматично извличане номера на повикващия абонат на екрана на повикания

роуминг - по-ниско качествена от стационарната, но за сметка на това абонатът може да се движи с практически неограничена скорост и да води непрекъснат разговор в зоната на покритие на клетъчната система. Допълнителни услуги съм тази основна услуга са:

телефонен секретар - услуга, достатъчно разпространена и позната и във фиксираните телефонни мрежи, чрез която може да бъдат автоматично записвани гласови съобщения от повикващия абонат, ако повиканият не отговори на повикването.

обмен на кратки текстови съобщения - т.нар. SMS (Short Message Service) могат да бъдат изпращани от един мобилен апарат на друг или през Интернет от компютър на мобилен телефон. На дисплея на абоната се изобразяват от 100 до 150 символа според системата.

обмен на факсове, данни и достъп до Интернет - услуги, които не се поддържат от всички мобилни телефонни апарати, но са особено характерни за третото поколение мобилни комуникации.


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Equations

π 8 3